Dari Mu'az bin Jabarr.a Rasulullah SAW bersabda: "Pelajarilah ilmu pengetahuan kerana mempelajarinya merupakan suatu kebaikan, mengkajinya adalah tasbih, membahaskannya merupakan jihad, mencarinya laksana ibadah, mengajarkannya bererti sedekah, memberikannya (dengan kemurahan hati) dianggap mendekatkan diri kepada ALLAH SWT, berfikir tentangnya dianggap sebanding dengan berpuasa dan muzakarah mengenainya adalah laksana melakukan ibadah solat"

Tuesday, September 15, 2009

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

*
*
*
*
*
*
Jika anda rasa sebahagian tubuh anda tidak sesempurna yang anda inginkan, cuba renung pula nasib anak comel ini....


Jika anda rasa makanan anda tidak sedap @ tidak mencukupi, renungkanlah mereka ini..



Jika anda suka mengeluh dengan keadaan bas buruk yang anda naiki atau jalan raya yang anda lalui, cuba bandingkan dengan mereka ini..

Jika anda rasa gaji anda tidak mencukupi atau kerja anda membebankan, cubalah bandingkan dengan si dia ini...

Jika anda rasa menderita, bagaimana pula dengan budak ini?

Apakah hidup anda sudah cukup menyusahkan? Terlalu teruk hinggakan anda sudah rasa putus asa?? Apakah hidupmu lebih teruk berbanding mereka-mereka ini??
*
*
*
*
JADI...
BERSYUKURLAH KAMU!!!

Bersyukur bagi sebagian dari kita, perilaku ini cukup sering dilupakan. Bersyukurlah selalu dengan keadaan yang kita miliki, Kita memiliki panca indera dan fisik yang lengkap, itu semua adalah karunia yang sungguh tak terhingga dari Allah SWT. Banyak diantara kita yang terkadang Lupa bersyukur atas nikmat dan karunia yang diberikan oleh Allah SWT. Jangan pernah kita lupa bersyukur kepada Allah atas segala nikmat yang telah Ia berikan.

Dari Aisyah r.a. berkata bahwa, “Rasulullah SAW itu bangun shalat malam hingga kedua kakinya merekah. Lalu Aku bertanya padanya, “Ya Rasulallah, mengapa Anda melakukan hal ini padahal Allah telah mengampuni dosa-dosa Anda yang dahulu dan yang kemudian?” Beliau menjawab, “Tidak bolehkah aku menjadi hamba-Nya yang bersyukur?” (HR. Bukhari dan Muslim)

Allah SWT tidak memerlukan harta benda kekayaan dari hamba-Nya, tapi hanyalah hamba-hamba yang sentiasa mengingati dan bersyukur padaNya kerana "Dengan mengingati Allah hati kita akan merasa tenang!"

Adakah kita pasti boleh senyum sebegini jika kita ditempat si comel ini???
Sama-samalah kita renung kembali..Wallahu'alam.

3 comments:

Nur Sa'adah said...

Sangat tersentuh dengan entry nie Jihan...TQ for the reminder...Thanks a lot...

Jihan said...

Kasihmu ku terima sa'adah..:)sama-sama peringatan untuk kita semua.

ZaHiRaH said...

tersentuh hati tgk pics ni..

Related Posts with Thumbnails