Dari Mu'az bin Jabarr.a Rasulullah SAW bersabda: "Pelajarilah ilmu pengetahuan kerana mempelajarinya merupakan suatu kebaikan, mengkajinya adalah tasbih, membahaskannya merupakan jihad, mencarinya laksana ibadah, mengajarkannya bererti sedekah, memberikannya (dengan kemurahan hati) dianggap mendekatkan diri kepada ALLAH SWT, berfikir tentangnya dianggap sebanding dengan berpuasa dan muzakarah mengenainya adalah laksana melakukan ibadah solat"

Sunday, November 28, 2010

Happy 2nd Anniversary my dear husband & me :)



Selamat Hari Ulangtahun Perkahwinan kita yang ke-2!
Alhamdulillah...Moga ikatan mabuk cinta halal ini berkekalan hingga ke akhir hayat, disirami rasa kebahagiaan dunia hingga akhirat, dan dimurahkan rezeki halalan toyyiba dan anak-anak yg soleh solehah, mukmin mukminah..Moga Allah SWT sentiasa merahmati cinta & perkahwinan kita ini selama-lamanya...Amin ^__^

Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa.
-Surah Furqan : ayat 74-



Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).
-Surah Al-Ahqaf : ayat 15-



Amin Ya Rabb!



Sunday, November 14, 2010

Puasa pada hari Arafah itu menghapuskan dosa....

Puasa sunat pada hari Arafah. Sabda Baginda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud :

"Puasa pada hari Arafah itu menghapuskan dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang." (Hadis riwayat Muslim).

Hari Arafah adalah bertepatan dengan 9 Zulhijjah. Tidak ada dalil syarak yang menetapkan bahawa puasa Arafah mesti dilakukan serentak dengan masa wukuf jemaah haji di Arafah. Sebaliknya, ia disunatkan pada tanggal 9 Zulhijjah. Bahkan, dengan bentuk dunia yang bulat dan perbezaan waktu, puasa yang dilakukan di benua dan rantau selain dari tanah suci, tidak akan dapat dijalankan serentak dengan wuquf, walau dilaksanakan pada hari wuquf itu sendiri.

Bertakbir, bertahmid dan bertahlil kepada Allah, serta berselawat ke atas Baginda Rasulullah S.A.W. bermula dari subuh hari Arafah (9 Zulhijjah) sehingga waktu Asar hari tasyriq yang terakhir (13 Zulhijjah). Ini berdasarkan Hadith Jabir r.a. yang bermaksud bahawa “Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. bertakbir pada solat Fajar hari Arafah, sehingga waktu Asar daripada hari tasyriq yang terakhir, selepas Baginda memberi salam dari solat fardhu.” (riwayat Ad-Daruqutni)

Melaksanakan ibadat korban pada EidulAdha sehinggalah penghujung hari tasyriq. Ibadat ini mengingatkan masyarakat Islam untuk sentiasa bersifat ikhlas dan bertaqwa kepada Allah s.w.t. Ibadat ini juga dapat merapatkan hubungan dan menyebarkan kasih sayang di antara manusia, dengan perkongsian daging bersama mereka yang memerlukan, keluarga, sahabat dan jiran tetangga.



sumber: HALAQAH.NET


Monday, November 8, 2010

BANYAK cara untuk mendidik personaliti anak-anak -

Ada menggunakan pelbagai kaedah dan pendekatan semata-mata mahu memberikan yang terbaik buat anak-anak.Salah satu teknik yang mula di pratikkan di Malaysia ialah SHICIDA METHODS , iaitu kaedah mendidik anak-anak berfikir menggunakan otak kanan yang diajar oleh orang Jepun. Ini kerana otak sebelah kanan lebih efektif berbanding otak kiri tetapi ia perlu dipraktikkan dengan lebih kerap untuk mengaktifkan penggunaannya. Kelas SHICIDA METHODS ada ditawarkan di sesetengah tempat disini,namun kosnya agak mahal berbanding kelas-kelas lain,malah tidak ramai ibu bapa khususnya orang Melayu mampu menghantar anak-anak mereka ke kelas sebegini.

Di sini disertakan serba sedikit kaedah SHICIDA METHODS untuk dipraktikkan oleh ibu bapa dalam membesarkan anak-anak. Kaedah ini boleh nampak kesannya dalam masa seminggu ia di pratikkan, namun bergantung kepada kebolehan dan keupayaan otak anak-anak anda menerimanya :


1) Sewaktu anak hendak tidur atau tidur-tidur ayam,cakap padanya dengan sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia,dia budak baik,dia anak soleh,dia budak kuat,dia budak pandai dan sebagainya sebab sewaktu tidur-tidur ayam itulah otak kanannya sedang bekerja manakala otak kiri sudah tidur. Tapi kena buat dengan seikhlas hati sebab kalau dalam keadaan marah,ia tidak menjadi.Kalau mereka sudah tidur,cuba ramas-ramas jari atau tangan dia atau picit-picitkan badannya supaya dia kembali dalam keadaan tidur-tidur ayam. Cuba pratikkan pada anak anda khususnya bagi mereka yang liat bangun pagi.Insya-Allah menjadi.

2) Mula guna kad untuk ajar anak anda. Ada peserta yang ajar ABC-Z guna kad dalam masa seminggu sahaja, lepas tu mereka sudah kenal semua huruf dan boleh eja perkataan yang pendek-pendek. Buat atau beli kad banyak-banyak dan tunjuk pada mereka cepat-cepat seperti a…..b….c….d . Insya-Allah mereka cepat tangkap sebab bila kita tunjuk laju-laju otak kanan dia akan bekerja keras untuk tangkap apa benda yang ditunjuk. Boleh juga buat atau beli kad 1,2,3 atau gambar-gambar tertentu .


3) Gerak kerja tangan adalah hasil dari otak kanan, jadi cuba ajar anak anda main tanah liat, main cat air ( water colour ) , melukis, gunting kertas, origami dan sebagainya.Memang agak leceh dan kena kemas semula, tapi untuk kebaikan anak-anak apa salahnya berkorban sikit. Satu lagi cuba lukis gambar,contohnya rama-rama,tapi hanya sebelah badannya sahaja dan suruh anak-anak sambung lukis ikut apa yang anda lukis dibahagian satu lagi.Ini pun dapat mengaktifkan penggunaan otak kanan.Tahukah anda kenapa orang Cina dan Jepun kebanyakkannya pandai-pandai ? Ini kerana mereka makan menggunakan kayu penyepit. Kayu penyepit mengaktifkan kerja tangan sekaligus membantu menggerakkan otak kanan.

4) Jangan marah-marah atau tengking anak sebab mereka boleh simpan semuanya dalam otak kiri. Kalau tanpa sengaja marah atau menengking mereka, kembali semula ke cara pertama dan minta maaf pada mereka dengan ikhlas.

5) Cuba bina daya imaginasi mereka dengan cara bercerita dan kemudian suruh mereka menyambung semula cerita tersebut. Walaupun cerita itu merapu pun tidak mengapa asalkan mereka punya inisiatif untuk berimaginasi .

6) Main teka-teki dengan mereka. Letakkan satu barang dalam kotak dan kemudian suruh mereka teka apakah barang tersebut.Untuk permulaan,berikan mereka pilihan untuk menggambarkan jenis barang dalam kotak terbabit seperti memberitahu warna,bunyi dan sebagainya. Lama- kelamaan mereka boleh bangunkan deria keenam ( Sixth Sense ) dengan menumpukan perhatian kepada benda yang berada dalam kotak terbabit. Ini semua adalah untuk mengaktifkan otak sebelah kanan. Tapi ingat semua permainan yang hendak dilakukan itu hanya boleh dilakukan selama setengah jam sehari. Tidak perlu lama-lama kerana ia boleh menimbulkan rasa bosan.

Sebelum lakukan semua kaedah ini, pastikan anda mempunyai masa yang benar-benar cukup.Pendekatan ini memerlukan keikhlasan dan kesunggguhan. Dalam Islam sendiri pun menggalakkan ibu bapa bercakap dengan anak-anak ketika mereka mahu tidur kerana pada ketika itulah di antara waktu-waktu doa dimakbulkan. Seorang Kaunselor juga memberitahu, jangan suka menyebut JANGAN pada anak-anak kerana apa yang kita sebut itulah yang mereka ikut . Cuba ganti perkataan JANGAN dengan perkataan lain untuk menyampaikan maksud anda,misalnya – “ Tolong senyap Along ” berbanding “ Along Jangan bising ” .



note : di samping itu doa dari ibubapa lebih afdal..

* waktu anak sebelum tidur (lebih kurang 10 minit sebelum tidur)
a) Baca Fatihah (1 kali)
b) Baca Ayat Kursi (1 kali)
c) Baca Surah al-Insyirah (1 kali)
d) Baca Surah Toha 1-5 (1 kali) ayat

Kemudian hembuskan diubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi anak yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar rajin solat dan lain-lain .. Aminn!



Thanx to my sumber : blog Mak Budak :)


+++ Sangatttttttttttt bagus info ni kan ^____^?? +++



Formula untuk mencari atau menghafal halaman Al-Quran



Semasa blog walking aku terjumpa tips ini, aku copy paste untuk share dengan korang semua.. formula untuk mencari atau menghafal halaman Al-Quran (saiz standard pada Al-Quran – Madinah Al-Munawwarah):

Perhatikan dan fahami :-

Al-Quran mempunyai 30 Juzuk (bahagian)


Contoh 1
Jika anda ingin tahu- Juzuk 5 didalam Al-Quran pula muka surat berapa?
5 (lima juzuk) 5-1 = 4
4 x 2 = 8 kemudian letakkan 2 selepas 8 = 82
Sekarang cuba anda lihat didalam Al-Quran , Juzuk ke 5 bermula pada halaman 82


Contoh 2
Juzuk 10 , 10-1 = 9
9 x 2 = 18 kemudian masukkan 2 selepas 18 = 182
anda akan dapati Juzuk 10 bermula pada halaman 182


Contoh 3
Juzuk 23, 23-1 = 22
22 x 2 = 44 kemudian masukkan 2 selepas 44 = 442
Sekarang lihat pada Quran, anda akan melihat juzuk 23 bermula pada halaman 442





Subhana Allah!





sumber diperoleh: blog Mak Budak :)


Friday, October 29, 2010

Semua umat Islam pasti akan merasa MALAM PERTAMA!


Satu hal sebagai bahan renungan Kita...
Tuk merenungkan indahnya malam pertama
Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata
Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam dan Hawa

Justeru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut
Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara



Hari itu...
Mempelai sangat dimanjakan
Mandi pun...
harus dimandikan
Seluruh badan Kita terbuka....
Tak ada sehelai benang pun menutupinya. .
Tak ada sedikit pun rasa malu...
Seluruh badan digosok dan dibersihkan
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...
Itulah sosok Kita....
Itulah jasad Kita waktu itu

Setelah dimandikan..
Kitapun dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu...jarang orang memakainya..
Karena sangat terkenal bernama Kafan
Wangian ditaburkan kebaju Kita...
Bahagian kepala, badan dan kaki diikatkan
Tataplah.... tataplah...itulah wajah Kita
Keranda pelaminan... langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...

Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan
Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir

Akad nikahnya bacaan talkin....
Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya nisan-nisan
Yang telah tiba duluan
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan
Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,
Tuk mempertanggungjawabkan seluruh langkah kehidupan

Malam pertama yang indah atau meresahkan..
Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
Di kamar bertilamkan tanah..

Dan ketika 7 langkah telah pergi.....
Sang Malaikat lalu bertanya.
Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur...
Ataukah Kita akan memperoleh Siksa Kubur.....
Kita tak tahu...Dan tak seorang pun yang tahu....


"Ya Allah! hidupkanlah kami dengan iman dan matikanlah kami dengan iman. Dan himpunkanlah kami dengan iman dan masukkanlah kedalam syurga. Dengan iman, dengan rahmat mu wahai Tuhan yang pengasih dan penyayang.

Ya Allah! Kami pohon kepadamu keselamatan pada agama,kesihatan pada badan, Pertambahan pada ilmu,keberkatan pada rezeki,bertaubat sebelum mati,mendapat Rahmat ketika mati dan mendapat keampunan selepas mati.

Ya Allah! Permudahkanlah keatas kami sakaratul maut dan terlepas dari api neraka dan
mendapat keampunan ketika hisab."


Amin Ya Rabb!


Thursday, October 28, 2010

For the Rest of My Life..




For The Rest Of My Life -by Maher Zain

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say

Chorus:
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

*Repeat Chorus
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

*Repeat Chorus
I know that deep in my heart..



~ BEST SONG EVER!!!

Saturday, October 23, 2010

~Perawan yang sentiasa menjadi perawan...Jom kita amalkan.~



Ini petua saya peroleh dari rakan FB..Belum pernah cuba tapi apakata kita amalkan mulai hari ini ya :) Amalan ini adalah untuk menjaga kewanitaan kita supaya sentiasa jadi macam 'abkaro' menurut ayat dalam surah Al Waqi'ah. Abkaro ni perawan yang sentiasa menjadi perawan. Elok untuk orang yang lepas bersalin, elok juga untuk di amalkan setiap hari bagi perempuan yang sudah berkahwin,akan berkahwin dan belum berkahwin..:).. Insya-Allah..

Caranya :-
1. Lepas Isya' ambil air segelas, baca Al Fatihah sekali, ayatul Qursi sekali, dan surah Al Waqi'ah ayat 35-38 sebanyak 7 kali.
2. Tiup dalam air dan minum.
3. Niat dalam hati untuk menjaga kecantikan diri kita untuk kebahagiaan rumahtangga yg dibina dan akan terbina.

Makna surah Al-Waqiah ayat 35- 38 :
"Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri- isteri mereka dengan ciptaan istimewa, Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya. (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan."



P/S : tolong sebarkan ilmu ni kpda kaum hawa yg lain...tq:)


Sunday, April 25, 2010

"Baik ke Tuhan??"


Di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk men yam paikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat.

Maka dia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka...”

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka ? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?"


Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu.. dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung.

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia.

Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam .. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"



Sumber daripada http://www.kedai4u.com/


Friday, April 16, 2010

.....Amalan Semasa Mengandung...

Info tentang amalan semasa mengandung ni saya peroleh dari blog BABYIBU. Sangat banyak info dan pengalaman yg berguna kita boleh dapat dari blog beliau ni...Paling best bila IBU bercerita pengalamannya melahirkan anak pertamanya secara bedah..gerun, terharu pun ada..hihi^_^

Okay2....Ni antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah:

* Saidul (penghulu) Istighfar
* Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 8-9)
* Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 38 )
* Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)

* Surah Al-Fatihah (Untuk terang hati dan kuat ingatan)
* Surah Maryam (Untuk memudahkan ibu bersalin)
* Surah Yusuf (Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak)
* Surah Luqman (Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa)
* Surah Yaasin (Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat)
* Surat Toha (Semoga bayi lembut hati)
* Surah Al-Nahl (Untuk melahir anak yang berdisplin)
* Surah Hujurat (Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati)
* Surah Al-Taubah (Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat)


Selain daripada surah dan doa, terdapat beberapa perkara yang elok diamalkan agar anak yang dilahirkan sejahtera dan berakhlak mulia. Antaranya:


1. Banyak mengingati Allah SWT dengan memohon ampun dan taubat supaya Allah SWT akan mengampunkan segala dosa yang telah dilakukan selama ini dan seterusnya akan membersihkan hati dari perasaan yang tidak baik. Dengan ini juga diharap anak yang bakal lahir nanti bersih hatinya dan ibu dapat bersalin dengan tenang dan selamat

2. Banyak melakukan ibadat, membuat kebajikan dan meninggalkan segala larangan agama. Perempuan hamil dituntut memperbanyakkan amal ibadat seperti sembahyang sunat, puasa sunat terutama Isnin dan Khamis serta sentiasa menjaga syariat. Bukan sahaja isteri, suami juga dituntut sama.

3. Sentiasa berakhlak baik. Ibu-ibu yang sedang mengandung harus lebih banyak bersabar, bersikap baik dengan jiran, menghormati ahli keluarga dan teman-teman. Tingkah laku yang baik akan mempengaruhi sikap anak yang bakal lahir.

4. Sentiasa tenang dan gembira. Keadaan emosi yang tenang dan bahagia merupakan rangsangan kepada pembinaan otak seterusnya kelahiran bayi yang sihat, terangsang, pintar dan cerdas.



Dari 0 hingga 3 bulan


Surah Yusuf

Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak..waktu ini paling sesuai kerana fetus baru membentuk..


Dari 4 hingga 6 bulan

Surah Luqman

Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa..


Dari 7 hingga 9 bulan

Surah Maryam

Untuk memudahkan ibu bersalin..



p/s: Moga ilmu ini boleh memberi manfaat kepada bakal-bakal ibu ya..^__^

Senarai keperluan - check list barang2 baby...~

Wah..kejap rasanya masa berlalu. Pejam celik pejam celik, kandungan pun dah masuk 7 bulan lebih. Tak lama lagi lahirlah si kecil ni..Ikut kata doktor, due akhir Jun nanti.kalo tak pun, awal Julai..Sempat la ummi berpuasa nanti..hehe. Mudah-mudahan Allah mudahkan & selamatkan ummi utk lahirkan sayang ye..:)

Mmm..rasanya, dah tiba masa untuk buat check-list barang-barang baby yg perlu ada untuk menyambut kelahiran orang baru ni kan:)? Jadi, setelah menelaah pengalaman-pengalaman wanita lain, saya sertakan check-list kat bawah ni..


Clothing

Baju Lengan Pendek - 4
Baju Lengan Panjang - 4
(kalau rumah sejuk/kalau tak 2 pun cukup - tambah bj lengan pendek
)
Seluar Pendek - 2
Seluar Panjang - 6
Baju Jalan - 2
Barut - 10 - dapatkan 2 saiz
Handkerchief - 4
Romper - 3
Mittens & Booties - 8
Socks - 2
Hat - 1

Untuk baju n seluar saiz (New Born/Size 12/Size 14) - Campur2
Kalau rumah panas..beli yang baju yang lubang-lubang..selesa baby pakai siang..


Feeding
Breast Pump* - 1
Termos - 1
Feeding Bottle - 2
Bottle and Teat Brush - 1

Bergantung kepada nak Breatfeeding or campur :)


Nursery
Baby Cot*
Mattress - 1
Baby Pillow & Bolster - 1
Baby Pillow & Bolster Case - 1
Mosquito Net - 1
Receiving Blanket - 1
Blanket - 1


Bathing
Bath Tub - 1
Toiletries (Travel Pack)- 1p
Towel - 2
Cotton Balls - 1p
Cotton Buds - 3p
Baby Comb/Brush - 1
Baby Manicure Set - 1
Nasal Aspirator - 1 - penting kalau baby selsema


Diapering
Changing Mat - 1
Baby Wipes (Pureen) - 2p
Disposable Diaper (Newborn) - 1p
Napkins - 2p
Diaper Rash Cream (Drapolene)- 1


Traveling
Stroller* - 1
Infant Carrier/Moses Basket* - 1
Diaper Bag - 1
Baby Sling* - 1


Others
Nappy Kleen - 1
Bakul Baju Baby* - 1
Minyak Telon - 1
Gripe Water - 1
Album* - 1
Toy* - 1


Ibu Care
Socks - 2 @ lebih
Nursing Bra - 4
Nursing Pad (Washable) - 2
Nursing Pad (Disposible)- 1p
Maternity Pad (Pureen) - 2p
Disposable Panty - 3p
Nipple Cream - 1

* Barang beli kemudian
- Tak perlu banyak2 sbb nanti dapat banyak hadiah:) hehe..yeke?


Barang-barang ni bergantung kepada keperluan masing-masing ye..^___^



Sumber: BabyIbu


Thursday, March 25, 2010

10 Cara Merangsang Anak Bijak!

Semua ibu bapa mengimpikan anak yang bijak. Sebenarnya tips berikut memang anda lakukan setiap hari. Namun, mungkin anda tidak memikirkan bahawa ia dapat merangsang minda anak secara positif.


1. Bertentangan Mata

Setiap saat anda melakukan aktiviti ini. Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah mama dan papa dia awal usia dan wajah anda berdualah yang paling dikenalinya.Setiap kali kecil merenung anda, dia sebenarnya sedang membina memori dalam minda. Selain itu, bercakap sambil merenung matanya membuatkan anak tahu fungsi mata sebenarnya untuk melihat.


2. Bercakap-cakap Dengan Bayi Anda

Kali pertama anda akan menyaksikan wajah hairan dan keliru si kecil. Namun, jangan berhenti, teruskan berbual-bual dengannya walaupun kelihatan dia tidak memahami. Cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap ritma perbualan dan mengisi ruang kosong yang anda biarkan senyap tadi.


3. Susukan Bayi Dengan Susu Badan

Susu ibu adalah makanan awal terbaik untuk bayi anda. Lakukan selama mana yang anda boleh. Anak-anak yang menerima susu ibu sepenuhnya mempunyai tahap IQ lebih tinggi berbanding anak yang langsung tidak menyusu susu ibu apabila mereka mula bersekolah kelak. Menyusu badan juga dapat merapatkan hubungan dengan bayi. Selain itu, aktiviti menyusu boleh diselang dengan menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.

4. Jelirkan lidah

Kajian menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir seawal 2 hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah. Perbuatan seperti menjelirkan lidah dapat membuatkan deria mereka terangsang dengan baik. Ia menandakan kaedah penyelesaian masalah di awal usia.

5. Geleteklah Bayi Anda

Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa merupakan langkah pertama dalam perkembangan umur bayi. Permaian seperti 'cak cekur' dan 'labah-labah panjat perigi' dapat mengajar anak bagaiman hendak menjangka apa yang bakal terjadi.

6. Nyayikan Lagu Untuknya

Belajar sebanyak mungkin lagu yang sesuai untuk kanak-kanak atau rekalah lagu anda sendiri. Misalnya aktiviti rutin yang anda lakukan seperti menukar lampin, mandi, makan boleh diselang-seli dengan lagu yang berkaitan agar si kecil lebih bersemangat dan gembira. Ada kajian yang mendapati dengan mempelajari bunyi muzik, ada kaitan dengan pembelajaran matematik.

7. Gunakan Masa Dengan Baik

Waktu menukar lampin merupakan saat terbaik untuk mengajar pelbagai pelajaran pada si kecil. Gunakan waktu ini untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar lampin untuk mengajar bayi mengenai rutin yang akan dilakukan setiap hari.

8. Sentuh dan Rasa

Simpan sekotak helaian kain dengan tekstur yang berbeza-beza seperti sutera, kain tuala dan kain kapas. Perlahan-lahan sapukan kain-kain tersebut pada pipi, kaki dan perut bayi sambil bercerita mengenai rasa setiap fabrik itu dan kegunaannya. Aktiviti ini dapat merangsang minda bayi anda.

9. Beri Kejutan

Kadangkala perbuatan mengejutkan dapat membuatkan bayi anda tertawa. Gembirakan bayi dengan perbuatan seperti meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan.


10. Pergi Membeli-belah

Aktiviti bersiar-siar di pusat membeli belah juga boleh membantu bayi anda mengeksplorasi dunianya. Pendedahan kepada pelbagai wajah, bunyi dan warna yang ada di sana dapat menghiburkan bayi.

Selamat mencuba dan lihatlah hasilnya! :-)



Sumber: PermataBonda

Thursday, February 25, 2010

My Baby's RoOm....

Ibu bapa perlu mengenal pasti bilik bersesuaian sebelum memilih perabot dan kelengkapan perlu untuk anak mereka.

IBU BAPA yang pertama kali menimang bayi tentunya ghairah merancang bilik yang selesa dan cantik untuk cahaya mata mereka.

Mengenal pasti bilik bersesuaian untuk bayi dan kanak-kanak penting sebelum memilih perabot yang bakal dimuatkan dalam bilik berkenaan.

Sebelum itu, mereka mesti pastikan bilik bayi berhampiran bilik utama supaya tidak mengganggu ahli keluarga lain jika anak menangis.

Ketika menghias bilik tidur bayi pula, ibu bapa perlu berfikir panjang sama ada bilik yang sama akan digunakan dalam tempoh lama atau kekal sebagai bilik tidur bayi.

Antara kelengkapan dan perhiasan tambahan sebagai peneman bilik tidur bayi selain katil dan almari pakaian ialah patung, buku cerita, peti mainan, lukisan berbingkai, meja dan kerusi serta tong sampah.

Selain pemilihan bilik dan perabot dan kelengkapan, bilik bayi yang sempurna ialah yang mempunyai sistem pengudaraan semula jadi yang mencukupi. Ini bermakna, suasana bilik tidak bergantung kepada cahaya lampu atau sistem pengudaraan daripada kipas dan alat penghawa dingin semata-mata.

Pada peringkat awal, ibu bapa tidak perlu terlalu cerewet memilih warna atau perabot yang terlalu padat. Cukup sekadar menghiasinya dengan warna asas yang lembut.

Bagi mewujudkan kelainan, disarankan supaya menggabungkan warna merah jambu dan biru laut yang sudah menjadi warna pengenalan bagi bayi lelaki dan perempuan.

Jika bercadang menggunakan kertas dinding yang bermotifkan alam semula jadi termasuk haiwan dan tumbuh-tumbuhan atau watak kartun, pastikan coraknya sesuai dengan peringkat usia bayi.

Bagi bilik kanak-kanak berusia empat tahun ke atas, perkara utama yang perlu diberi perhatian ialah keselamatan kerana mereka sedang melalui proses pembelajaran. Bilik mereka biasanya dijadikan tempat bermain dan belajar selain tempat tidur.

Justeru, tidak perlu diletakkan perabot mahal atau berjenama, memadai dengan yang berharga sederhana tetapi kukuh dan lasak.

Pengarah Urusan Medium Design Associate, Muzzammil Muhamad, berkata perabot di bilik bayi biarlah daripada jenis boleh ubah suai untuk jangka masa panjang kerana bayi cepat membesar, manakala bagi kanak-kanak sediakan ukuran perabot yang sesuai dengan usia mereka dan kegiatan yang dilakukan.

“Jika kanak-kanak lasak, pastikan kelengkapan dipilih teguh, tahan lama dan dapat menampung berat badan mereka bagi mengelakkan cedera jika berlaku sesuatu yang tidak diingini.

“Bagi ibu bapa yang mempunyai bajet yang rendah tetapi ingin menghias bilik bayi mereka pula, tidak perlu risau kerana di pasaran sekarang banyak perabot dan peralatan yang boleh suai dan padan. Apa yang penting adalah kreativiti,” katanya.

oleh: Sumber

Bawah ni ada beberapa contoh baby's room yang cantik-cantik..Jom layannnn...~


Saya paling suka tengok bilik ni...simple tapi cantik!!!!!!

nice but too crowded kan :)?


ni pun okey..tapi bilik kecik skit, so kena guna bilik lain..hehe:)


gorgeous! for baby boy...i loike ^_^!

ni pun simple, pink+green


yang ni pun okey la..biasa2 :) hehe.

cantik! marbeles..:)


Sekian. Uishhh..rambang mata tengok bilik-bilik baby nie....(*-*) i loike....~


Sunday, February 14, 2010

Dalam Laut ada Sungai....Macam mana tuu???



"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan:53)


Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery' pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez . Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. ."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar.

Dengan seketika dia pun memeluk Islam.



Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim. Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita , Mexico . Di sana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.






Wallahu'alam....Sesungguhnya, ALLAH MAHA BESAR!!!

Related Posts with Thumbnails