Dari Mu'az bin Jabarr.a Rasulullah SAW bersabda: "Pelajarilah ilmu pengetahuan kerana mempelajarinya merupakan suatu kebaikan, mengkajinya adalah tasbih, membahaskannya merupakan jihad, mencarinya laksana ibadah, mengajarkannya bererti sedekah, memberikannya (dengan kemurahan hati) dianggap mendekatkan diri kepada ALLAH SWT, berfikir tentangnya dianggap sebanding dengan berpuasa dan muzakarah mengenainya adalah laksana melakukan ibadah solat"

Tuesday, November 10, 2009

Alhamdulillah..Jawapan Positif ~

Assalamua'alaikum semua...



Syukran Ya Allah kerana memberi hadiah terbaik dan teristimewa ini buat kami dalam kami menyambut Hari Ulangtahun Perkahwinan kami (28-11-09 ni)...


Alhamdulillah, setelah hampir setahun menanti, dan setelah beberapa kali mendapat jawapan negatif dari 'pregnancy test', akhirnya kami berdua mendapat jawapan positif. ^_^ Patutlah sepanjang minggu lepas, dan waktu di KL baru-baru ni, aku rasa mabuk-mabuk, loya-loya, asyik nak minum benda masam-masam je dan yang terasa betul, aku cepat benor letihhh! Rupa-rupanya, I'M PREGNANT....:-) Alhamdulillah.....~


Kami masih tak puas hati lagi, so pegi klinik Dr. Suzain buat checking memandangkan dia the only female doctor yg i kenal di KK ni. Dan sekali lagi, jawapan yg doktor bagi POSITIF! Dan doktor kata kandungan ni masuk 7 minggu dah..tapi kena buat scanning minggu depan. Baru boleh tau la usia sebenar kandungan ni.



OHhhh...We are SoOoOO HaPPyyyyyy ^_^!!!!!!



THANK YOU ALLAH!






p/s: sori malas nak upload gambar pregnancy test tu..hihi :)



Tuesday, November 3, 2009

Apabila kalimah Allah berada di depan mata..

MasyaAllah..Subhanallah..Allah Maha Berkuasa!

Itulah kata-kata yg terpancul di mulut saya tatkala melihat kalimah ALLAH di langit sekitar jam 4.50-4.55 pagi kelmarin. Ya, betul...saya tak tipu okay. Saya melihatnya sendiri dgn mata kepala saya sendiri. Time tu suami baru nak bertolak dalam ke surau..ye, kat KK ni 4.45 pagi dah subuh okay.:) Kebetulan, bulan purnama tersangatlah terang malam hingga subuh.

Bila suami dah asyik tengok bulan purnama tu, dia dengan tak tersengaja melihat ada kalimah ALLAH di sebelah bulan tu. Apalagi, terus dia naik ke bilik dan bgtau kat saya.. Saya pun apalagi, terus buka tingkap dan kalimah Allah itu benar2 berada di hadapan tingkap bilik kami! Ye kawan2..perkataan itu berada di sebelah bulan purnama yg sangat terang, berhadapan tingkap bilik kami! Bayangkan, perkataan itu kami boleh nampak dengan jelasnya walaupun hari masih gelap. Awan2 lain pun ada, tapi awan yg kami tengok ni sgt2 berbeza la bentuknya..MasyaAllah....hanya Allah saja yang tahu perasaan kami pada masa tu. Tak dapat digambarkan dengan kata2.


ini sekadar gambar hiasan: diamik dr pacik google..kejadian berlaku di Kashmir.


Saya cuba amik gambar pagi tu tapi hanya bulan yg kelihatan, kalimah tu tak nampak kat kamera. tapi yang pasti kalimah yg kami lihat tu lebih jelas dari gmbar di atas ni. Dan kalimah itu berbentuk tulisan khat..Mungkin sebab hari masih gelap kot..jadi tak dapat nak tunjuk kat korang la..sori tau:



Alhamdulillah..tercapai hajat di hati melihat kalimah Allah dengan mata kepala sendiri. Dah lama sangat berdoa nak tengok, sbb sebelum ni hanya tengok gambar2 je..sangat bersyukur sangat2! Syukran Ya Allah kerana memilih kami! Moga-moga ada hikmah dan berita baik di sebalik kejadian ni..InsyaAllah..amin:)



Sesungguhnya, Allah Maha Berkuasa!



Wednesday, October 28, 2009

Janganlah hendak mencari yang lebih baik jika anda sudah menjumpainya!

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

Sekadar berkongsi ilmu..~

S.I.S yang keliru lagi mengelirukan?


Dalam usrah HELWA Abim Sabtu lepas, banyak juga isu-isu semasa yang dikongsi dan dibincangkan bersama. Aku tertarik apabila Cikgu Rosnih, Pengerusi Helwa, ada menyebut pasal Sisters in Islam (SIS), satu pertubuhan bukan kerajaan.


Nama-nama besar seperti Zainah Anwar, Nori Abdullah dan Marina Mahathir sering memberi pandangan yang sedikit sebanyak mengelirukan umat Islam dan mungkin diri sendiri juga. Secara umumnya kita mengetahui, ketiga-tiganya adalah 'pendukung kuat' pertubuhan ini yang prinsipnya mempertahankan kebebasan hak individu. Dan dalam BAR council pun, ramai peguam-peguam melayu yang join SIS..ishh..~


Dan bercerita tentang SIS ni, banyak isu yang berkaitan dengan agama Islam atau undang-undang Syariah Islam yang mereka cuba selewengkan. Ada seorang peguam yang bermati-matian menentang hukuman sebat ni dan dia siap bagi ayat Quran lagi, ayat yang diturunkan sebelum arak diharamkan. Dia juga berkeras mengatakan bahawa minum arak itu tidak haram selagi kita tak mabuk..(Huh, apakejadahnya?? Ishh...belajar dah tinggi dah. Ke awak tido je dalam kuliah, wahai peguam oi? Ataupun, sijil awak tu sijil beli je??!)


Begitu juga di laman web 'Sisters in Islam', segala pandangan yang dinyatakan di sini tidak dikukuhkan dengan dalil-dalil yang boleh menyokongnya malah mereka hanya menyertakan jenis surah dan kedudukan ayat sahaja. Tidak diurai pula, tafsir atau maksud sebenar di sebalik ayat-ayat tersebut.


Ingat!! Dalam disiplin ilmu, apa jua jenis ilmu yang kita pelajari, kita mesti sandarkan kepada rujukan, fakta-fakta serta huraian yang terperinci (in detailed) tentang sesuatu isu, dan ini tidak didapati dalam kenyataan dan pandangan mereka ini. Apa yang dilontarkan oleh Sisters in Islam ini hanyalah buah fikiran mereka yang berlandaskan emosi semata-mata.


Dan yang peliknya SIS ni, setelah melemparkan segala kritikan, tohmahan dan bantahan ketidakpuasan hati, tidak pula mereka memberi sebarang saranan, idea atau cadangan bagi memperbetulkan ketidak adilan yang merka anggap ini, berlaku terhadap wanita.


Contohnya, dengan rasa tak bertanggungjawab, mereka menyifatkan undang-undang Syariah iaitu hukuman sebat bagi orang Islam yang minum arak sebagai zalim. Dakwaan yang tak sepatutnya terpancul dari mulut orang Islam itu telah menyebabkan masyarakat jelek, meluat terhadap Sisters in Islam yang membawa agenda Barat dalam hal berkaitan wanita di negara ini.


Mengapa mereka mahu mempertahankan 'kehalalan' arak itu padahal arak itu adalah ibu kepada segala kejahatan dan kemaksiatan??


Dan mengapa SIS menyatakan bahwa keimanan seseorang itu dikuatkuasakan dengan cara kuku besi?? Jika benarlah, tentu Zainah Anuar, Marina Mahathir dan Nori Abdullah menjadi kelompok pertama yang akan dipenjara, didenda atau pun muka dicakar-cakar dengan kuku kerana tidak bertudung.


Dari dulu, Sisters in Islam ni memang banyak mengelirukan dan menyesakkan fikiran umat Islam.

Sudah tiba masanya kita menyokong PEMBUBARAN Sisters in Islam (SIS) dan Kumpulan Tindakan Bersama Untuk Persamaan Jantina (JAG), pertubuhan yang dipertikaikan pertubuhannya!



Apa kata anda??



Monday, October 26, 2009

Sorry..still In progress~

Peningkatan mutu kualiti blog ini masih dalam progres lagi. Mohon maaf atas segala kesulitan memuat turun blog ini.
Harap bersabar ya. Sabar itu separuh dari iman :)!
Sekian,terima kasih.

Saturday, October 24, 2009

I'm going to Korea..:)

~ ALHAMDULILLAH ~
Last week, Mrs. Lim, the KK branch Manager of Public Mutual, congratulated me because I am already QUALIFIED for the Korea Trip Incentive 2009.
*
*
*
*
THANK YOU ALLAH!
For all the strength and opportunities that You give to me.
*
*
Thank you, mak! Thank you, ayah!
Thank you, abang!
For your never-ending support, this accomplishment would be impossible without your presence. I love you all!
*
*
Thank you to my upline, En. Azkari Munif!
For introducing Public Mutual to me and for not stopping in keeping me inspired..:)
*
*
And the BIGGEST thank you
to all my clients for not stopping in believing me as your unit trust consultant! May Allah bless all of us:)
*
*
And again,
THANK YOU ALLAH ^_^
(Actually, I was aiming to get the Dubai trip..insyaAllah. Need lotsa hardwork! Time is running up.~)

Sunday, October 18, 2009

I didn't get flowers for my convocation but..

Ya,still talking about my convocation bah! Boring eh? Baru dapat update hari ni setelah beberapa hari broadband CELCOM ni buat hal. Sangat menyeksakan oo,bayar je tiap-tiap bulan tapi selalu je bermasalah.huhu. (aishhh..kalo aku buat aduan kat HQ dorang, agak-agak dorang kasi ke aku guna service dorang F.O.C?? bestnya kalo betul.. haahaha;)
.
Okay2, tipu la kalo aku kata aku tak dapat bunga langsung pada hari kejadian. Sebenarnya, aku sendiri yang tak nak bunga sebab susah nak bawa balik ke Sabah nanti. Bila naik kapal terbang, jakun dan jeles pulak penumppang lain..ecehh..perasan jak aku ni. Hahaha..;) Baiklah.. Aku dapat sejambak je, dari adik aku Jihah. Aku sebenarnya dah banyak kali bagi 'sign' kat suami aku, tapi last2 adik aku ni bagi dulu..So, selamat duit abang ye:)? Gurau je,bang..hehehe..Ni dia, aku posing ngan bunga tesebut. Ros kuning + ros merah = canteekk!

Haa..kan aku dah kata cantik. Tapi sayangnya,aku tinggalkan si cantik ni kat hotel,kat bilik ayah aku sebab payah nak bawa balik. bye-bye darlingg..;(
`
ok. dah hepi balik..posing jap ngan suami..:)


Hadiah kedua aku dapat ialah beg Polo ini..fresh from the oven tau. Hadiah dari mak. Beli kat Sogo, first time tengok terus jatuh cinta nih..kebetulan, akak salesgirl (ke saleswoman?) tu kata beg ni paling latest.baru je sampai dan baru je dia keluarkan dari kotak oo..:)



Hadiah ketiga yang aku dapat ialah F.O.C dinner buffet kat Legend Hotel..ya, ayah yang sponsor, tu sebab free, tak yah keluar duit sesen pun makan kat sini. Dan, service kat sini sangat bagus. Credit to the waiter and the manager ;)

Hadiah seterusnya, dari suami tersayang..:) Jubah seluar yang dibeli di Festival Konvokesyan UIA (Convest). Kat sini mmg murah, payah nak dapat harga jubah ni kat Sabah. Mula-mula aku pilih warna kelabu, tapi disebabkan saiz baju itu betul-betul tunjuk body aku..so, aku tukar la ke saiz lain dan warna merah @ maroon :) jubah maroon tu aku pakai dalam gambar bawah ni.

Last but not least..a BIG thank you to Ayusz dan Kak Nadh sebab bagi surprise kat Jihan. Unexpected oo..ingat waitress tu salah meja hantar kek, tengok2 ada nama Jihan sekali. weeee...i loike :)!


Ni hadiah dari Ayusz untuk aku dan Kak Nadh..tima kaceh Ayusz sayang:)

Kami bertiga jak..meeting+eating+gossiping+'gambar'ing..hehe.
*
*
*
*
THANK YOU ALLAH!

Thursday, October 15, 2009

25th IIUM CONVOCATION


11.10.09 (Ahad)

Secara rasminya aku mendapat Ijazah Sarjana Muda Ekonomi (Kepujian) setelah hampir setahun menantinya.


Alhamdulillah..syukur pada Allah di atas segala kekuatan dan peluang yang diberikan pada diri ini sepanjang 5 tahun berada di bawah bumbung UIAM ni. Pejam celik pejam celik dah konvo pun.


Ucapan jutaan TERIMA KASIH yang tak terhingga buat Patimah Ali (mak) & Sapawi Hj.Ahmad (ayah) yang sentiasa menyokong anakmu ini untuk terus menimba ilmu hingga ke peringkat tertinggi. Terima kasih mak, ayah, atas segala nasihatmu, pengorbananmu serta kasih sayangmu yang diberikan dari mula Ann menjejak kaki di UIA ni. Semoga Allah merahmati dan memurahkan rezeki pada Mak & Ayah! Hanya Allah sahaja yang tahu betapa besarnya pengorbanan Mak & Ayah!
`
Jutaan TERIMA KASIH juga buat suamiku yang sentiasa menjadi bahu untukku bersandar dan sentiasa memberi sokongan yang tak terhingga tatkala aku hampir berputus asa. Betapa bertuah dan beruntungnya diri ini menjadi milikmu! I LOVE YOU SO MUCH, Muhammad Ibrahim Mohd Nasir! Terima kasih ku tujukan jua buat pengkritik dan penyokong setiaku, Abg.Wan, KadeK, iLah dan SyafiQ.
.
Buat Wanie, Fiza, Mardiah, Ainna dan Sofie...kalian terlalu berharga buat diri ini. Terlalu banyak kenangan pahit manis, suka duka, ketawa dan air mata kita kongsi bersama. Terima kasih kerna banyak membantu diri ini untuk bangkit semula selepas 'kejatuhan' dulu itu. Aku pasti akan merindui kalian! Entah bila kita boleh berkumpul lagi macam dulu-dulu kan? Moga persahabatan kita kekal hingga ke syurga. insyaAllah!
.
Dan buat teman-teman sekuliah, sepersatuan, sekelab dan seperjuangan yang ku kenali, terima kasih kerana mewarnai dan menyerikan diari hidupku. Mohon maaf andai ada tersalah kata, tersilap bicara. Aku doakan yang terbaik buat kita semua, dunia dan akhirat. Amin~

mak kepenatan dan tak berapa sihat time ni..rehat dulu la.

ayah dan kadek..duduk kejap kat Babush (kedai pak Arab) sebelum solat Zohor


matahari yang terik menyebabkan semua mata jd sepet bila amik gambar..hehe.




on the way to the main hall..


mamarazzi suka betul amik gambar aku..haha;)


Terima kasih mak ayah, abang dan kadek..


with my only sibling yg dapat datang pi konvo..takpa la.asal ada.hihi;)

with my dearest husband..abang tgk mana tu haa;)?


with my mom..kasih sayang dan pengorbananmu tiada ganti!

suasana sebelum masuk dewan..bising oo mcm tak jumpa 10 tahun..hihi;)


dalam dewan dah ni..amik gambar senyap2 sbb tak boleh bawa kamera. so guna handphone je;)


Finally..Tahniah buat diri aku sendiri:)!


Thursday, October 8, 2009

Waktu Gempa di Padang SAMA dengan Ayat-ayat Quran!

Bismillahiraahmanirrahim...


Allahummasolli'alamuhammad wa'alaalimuhammad..


Gempa dan Ayat-Ayat Allah Swt

Segala sesuatu kejadian di muka bumi merupakan ketetapan Allah Swt. Demikian pula dengan musibah bernama gempa bumi. Hanya berseling sehari setelah kejadian, beredar kabar—di antaranya lewat pesan singkat (SMS)—yang mengkaitkan waktu terjadinya musibah tiba gempa itu dengan surat dan ayat yang ada di dalam kitab suci Al-Qur’an.

“Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur’an!” demikian bunyi pesan singkat (SMS) yang beredar.

Siapa pun yang membuka Al-Qur’an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayat-ayat Allah Swt tersebut:

17:16 (QS. Al Israa’ ayat 16):
“Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”

17:58 (QS. Al Israa’ ayat 58):
“Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”

8:52 (QS. Al Anfaal: 52):
"(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”

Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.



sumber: eramuslim


RENUNGKAN BERSAMA DAN AMBIL IKTIBAR!

Tuesday, October 6, 2009

Oh Konvokesyen ku...~


Oh Konvokesyen...
Akhirnya engkau tiba jua
Lama benar aku menantinya
Bertemu rakan-rakan sekuliah
dahulu kala
Untuk bergambar dan bergumbira
Kita semua di UIA sana..:)

(ini jubah graduan UIA yang lama..sekarang dah tukar sejak tahun lepas)

I WILL BE IN KUALA LUMPUR FOR A WEEK, TILL 13th OCTOBER..
CONVOCATION + VACATION :)







Sunday, October 4, 2009

Duhai cintaku yang jauh..~




Peluklah diriku dan jangan kau lepaskan ku

Dan jangan kau lepaskanku darimu..

Ku takkan pernah tertawa..

Ku takkan pernah bahagia..

Ku takkan pernah merasakannya..

Bila kau tak di sini..

Ku takkan pernah tertawa..

Ku takkan pernah sempurna

Ku takkan pernah merasakanmu

Bila kau tak di sini..

RINDUNYA KAT ORANG TU :(!!!




SEMOGA MUDAH SEGALA URUSANMU DI SANA DENGAN IZIN ALLAH:)
BUAT YANG TERBAIK YE, BANG!




Wednesday, September 30, 2009

Resipi Potato Salad yang menyihatkan..

Bulan puasa baru ni, aku mengidam betul makan potato salad. Sampaikan aku berbuka puasa di Kenny Roger's semata-mata untuk makan potato salad! hahaha..kebetulan pula Kak Nadhirah buat entri pasal resipi potato salad ni di blog beliau. Jadi, aku pun merajinkan diri ini untuk buat sendiri potato salad ni, dibantu oleh my dearest husband la:) Kalau buat sendiri, lebih jimat dan boleh makan puas-puas..sampai 3 4 hari berturut-turut kami sekeluarga makan.hehehe:) Dan kali ni aku nak berkongsi resipi potato salad aku ni.
.
Baiklah..bahan-bahan yang aku guna ialah:
Ubi kentang (potato)
Sosej - direbus dahulu
Sayur campur (mix vege)
Tomato ceri
Bawang merah - seulas pun cukup
Cili benggala (capsicum)
Daun bawang
Susu segar rendah lemak
Mayonis
Kismis
Daun salad - sebagai hiasan :)
**************
Cara-caranya mudah saja:
1- Rebus ubi kentang dalam air bersama sedikit garam sehingga lembut. Tapi jangan terlalu lembut, nanti jadi mashed potato pulak:) hehe.

2- Ini petua yang suami aku bagi..kalo nak rebus ubi kentang tu, rebus dengan kulit-kulitnya sekali ok. Of course la, cuci bersih2 dulu ubi kentang tu sebelum rebus. Selepas kentang direbus hingga lembut, toskan sebentar. Kemudian, barulah proses mengupas kulit kentang menjadi mudah:) tak perlu guna pisau,guna jari pun boleh..(mcm iklan syampu.hehe~)



3- Potong sosej yg direbus, bawang, tomato ceri, cili benggala dan daun bawang ikut suka hati korang..nak kiub-kiub pun boleh, nak mayang je pun boleh, cincang pun boleh juga:) oya,sayur campur tu tak payah la potong..ok.


4- Untuk resipi ini, aku campur tiga-tiga mayonis ni dengan sedikit susu segar. Sebatikan..kalo tak nak guna mayonis, boleh gantikan dengan yogurt juga. (ikut resipi Jamie Oliver, Naked Chef)
5- Campur semua bahan tadi bersama ubi kentang yang dah dipotong empat ke dalam sebatian mayonis. Gaul la, apa lagi;)?
6- Jangan lupa letak kismis masa gaul ni.
7- Beberapa helai daun salad sebagai hiasan diperlukan.

TADAaaaa.....inilah hasilnya yang mengagumkan! Sedapppp..(kena puji diri sendiri la..hihi:)

Kalau korang nak lagi mudah, tak nak buat kerja potong-memotong, tak suka makan sayur...senang je. Hanya gunakan ubi kentang dan campuran mayonis tadi. Then, gaulkan dan makan laa...:)
SELAMAT MENCUBA!

Tuesday, September 29, 2009

Resipi Tart Telur..~


Ingredients (crust);
-100g plain flour
-100g self raising flour
-80g butter
-20g veg oil
-sedikit air sejuk
-secubit garam

Aturannya;
1- Mix together tepung + butter + garam + oil
2- Masukkan air sejuk, mix lagi sehingga jadi doh
3- Wrap it with cling film and freeze about 10 min.


Ingredient (cream);
- 2 cwn fresh milk
- 120g gula pasir
- 3 biji telur
- 1/2 camca esen vanilla
- beberapa titik pewarna kuning
- 2 sudu besar lemon juice
- 1 sudu butter/marjerin
* 2 sudu besar corn starch (tepung jagung)
* 1 sudu besar plain floor
(*bancuhkan dgn sedikit air)

Aturannya;

1- Panaskan susu dgn api sederhana, biarkan sampai mendidih. tutup api. larutkan gula dgn susu panas

2- Kacau telur dan esen dlm mangkuk dan masukkan * bersama. Kacau rata. Satukan ke dlm aturan 1.

3- Panaskan semula sehingga pekat dgn api sederhana.

4- Tutup api dan lastly masukkan pewarna kuning dan lemon jus serta butter. Kacau biar sebati.


Penyediaan tart;

i- Keluarkan crust tart tadi. tabur flour dan uli semula. Bahagikan kepada 9/10 bahagian.

ii- Sapukan butter pada acuan muffin.

iii- Ambil bahagian tart tadi, buat bentuk leper. Tekan, masukkan dlm acuan muffin.

iv- Isikan dgn cream dan bakar pada suhu 180 C selama 25-30 minit.


SELAMAT MENCUBA ^_^!

SEPI dan Usaha mendapatkan zuriat..





Tadi, aku tonton cerita Sepi di TV3, kebetulan aku tonton sorang2 sebab suamiku duk kat maktab lagi.. Tinggal aku kesepian layan cerita Sepi ni..ecehh..hihi..Walaupun separuh jalan cerita je aku tengok, aku masih ingat lagi filem ni sebab dah banyak kali aku tonton..Tak bosan, jadi aku tengok la banyak kali..hihi:) Banyak pengajaran yang baik diterap dalam filem ni.

Contoh: si Imaan yang merasa sepi selepas teman lelakinya meninggal dunia hingga menjauhkan diri dari orang lain. Hmm, hati kita takkan sunyi dan sepi selagi kita redha pada segala ketentuanNya kan? Sebab Allah itu tidak pernah lupa atau tidur walau sedetik pun.. Dan hati yang sentiasa mengingatiNya, akan berasa tenang :) ini pendapat aku la..hihi.. Dalam anyak-banyak part filem ni, aku paling ingat la part si Sean Ruffegde duk belajar puisi ni..:



Bisikku pada bulan


Kembalikan temanku

Kekasihku syurgaku

Tanpa dia

Malam menemaniku
Sepi memelukku

Bulan jangan biar siang

Biar alam ini kelam

Biar ia sepi sepertiku...

-SEPI








Di samping tu, aku nak berkongsi ilmu yang aku dapat dari blog ni dalam mendapatkan zuriat. Ya, kita kena berusaha dan berikhtiar jugak kan? Mana boleh hanya duduk menunggu macam tu je. Kena ada ilmu, usaha, ikhtiar dan doa..baru la datangnya tawakal lillahi ta'ala!

Zuriat atau anak adalah anugerah Allah dan rezeki untuk memperolehi anak juga dalam ketentuannya. Sebagai Muslim jangan lupa yang pertama mestilah memohon kepadaNya dahulu sebelum berikhtiar dan bertawakal.

Suami dan isteri kena buat amalan berikut setiap malam:
i - Solat taubat 2 rakaat
ii- Solat hajat 2 rakaat- niat untuk dapat zuriat

Baca ayat :
"Rabbi habli milladunka zurriyyatan toyyibatan Innaka sami' uddua" - ayat 38: Surah Al-Imran
(Doa Nabi Zakaria)


Wiridkan ayat ini 40 kali lepas tu doa minta pada Allah dalam bahasa masing-masing.

Amalkan dengan penuh Yakin... sangat mustajab...insyaAllah.


Moga-moga dapat membantu ya:)!

Sunday, September 27, 2009

Le Tour de Terengganu..

hmm..entri kali ni aku letak gambar banyak sikit, aktiviti jalan-jalan kat Terengganu.:) cuma tak banyak tempat aku pergi la sebab masa tak mencukupi..huhu~
.
tengah tunggu kapal terbang ke Terengganu..delayed pula setengah jam. semua penumpang buka puasa kat sini je time ni, kami makan nasi tapau Marrybrown..ala,dutanya si Mawi tu.

balik kampung..ooooo..ooooo....balik kampung....^_^


berkelah di Air Terjun Sekayu, Terengganu...oya, sambal ikan bilis tu aku yang buat dan sambal udang tu suami aku pula yang masak. dua-dua teror masak okeh:)


dan dua-dua teror makan...hahaAhaHaa...



mak mertua dan Angah
safura, sufri dan safiyah
korang kenal tak masjid ini???
ya betulll...inilah Masjid Kristal :)!

cantikkan? silalah lawat..ZooOOmm Malaysia bah!
bila lagi aku nak mai sini..hmmmm...

menunggu flight seterusnya ke Kota Kinabalu..
aku buat muka lawa, padahal dah 8 9 kali masuk kuar toilet time sebab cirit-birit...memang teruk la sakitnya. nasib baik ada suami di sisi, pengubat sakit :)
Ngeeee...senyum yang dibuat-buat sebab nak tunjuk gigi kami yang tak secantik gigi model ubat iklan Colgate..huhu~



WASALAM....




Related Posts with Thumbnails