Glitter Words
Dari Mu'az bin Jabarr.a Rasulullah SAW bersabda: "Pelajarilah ilmu pengetahuan kerana mempelajarinya merupakan suatu kebaikan, mengkajinya adalah tasbih, membahaskannya merupakan jihad, mencarinya laksana ibadah, mengajarkannya bererti sedekah, memberikannya (dengan kemurahan hati) dianggap mendekatkan diri kepada ALLAH SWT, berfikir tentangnya dianggap sebanding dengan berpuasa dan muzakarah mengenainya adalah laksana melakukan ibadah solat"

Wednesday, October 28, 2009

S.I.S yang keliru lagi mengelirukan?


Dalam usrah HELWA Abim Sabtu lepas, banyak juga isu-isu semasa yang dikongsi dan dibincangkan bersama. Aku tertarik apabila Cikgu Rosnih, Pengerusi Helwa, ada menyebut pasal Sisters in Islam (SIS), satu pertubuhan bukan kerajaan.


Nama-nama besar seperti Zainah Anwar, Nori Abdullah dan Marina Mahathir sering memberi pandangan yang sedikit sebanyak mengelirukan umat Islam dan mungkin diri sendiri juga. Secara umumnya kita mengetahui, ketiga-tiganya adalah 'pendukung kuat' pertubuhan ini yang prinsipnya mempertahankan kebebasan hak individu. Dan dalam BAR council pun, ramai peguam-peguam melayu yang join SIS..ishh..~


Dan bercerita tentang SIS ni, banyak isu yang berkaitan dengan agama Islam atau undang-undang Syariah Islam yang mereka cuba selewengkan. Ada seorang peguam yang bermati-matian menentang hukuman sebat ni dan dia siap bagi ayat Quran lagi, ayat yang diturunkan sebelum arak diharamkan. Dia juga berkeras mengatakan bahawa minum arak itu tidak haram selagi kita tak mabuk..(Huh, apakejadahnya?? Ishh...belajar dah tinggi dah. Ke awak tido je dalam kuliah, wahai peguam oi? Ataupun, sijil awak tu sijil beli je??!)


Begitu juga di laman web 'Sisters in Islam', segala pandangan yang dinyatakan di sini tidak dikukuhkan dengan dalil-dalil yang boleh menyokongnya malah mereka hanya menyertakan jenis surah dan kedudukan ayat sahaja. Tidak diurai pula, tafsir atau maksud sebenar di sebalik ayat-ayat tersebut.


Ingat!! Dalam disiplin ilmu, apa jua jenis ilmu yang kita pelajari, kita mesti sandarkan kepada rujukan, fakta-fakta serta huraian yang terperinci (in detailed) tentang sesuatu isu, dan ini tidak didapati dalam kenyataan dan pandangan mereka ini. Apa yang dilontarkan oleh Sisters in Islam ini hanyalah buah fikiran mereka yang berlandaskan emosi semata-mata.


Dan yang peliknya SIS ni, setelah melemparkan segala kritikan, tohmahan dan bantahan ketidakpuasan hati, tidak pula mereka memberi sebarang saranan, idea atau cadangan bagi memperbetulkan ketidak adilan yang merka anggap ini, berlaku terhadap wanita.


Contohnya, dengan rasa tak bertanggungjawab, mereka menyifatkan undang-undang Syariah iaitu hukuman sebat bagi orang Islam yang minum arak sebagai zalim. Dakwaan yang tak sepatutnya terpancul dari mulut orang Islam itu telah menyebabkan masyarakat jelek, meluat terhadap Sisters in Islam yang membawa agenda Barat dalam hal berkaitan wanita di negara ini.


Mengapa mereka mahu mempertahankan 'kehalalan' arak itu padahal arak itu adalah ibu kepada segala kejahatan dan kemaksiatan??


Dan mengapa SIS menyatakan bahwa keimanan seseorang itu dikuatkuasakan dengan cara kuku besi?? Jika benarlah, tentu Zainah Anuar, Marina Mahathir dan Nori Abdullah menjadi kelompok pertama yang akan dipenjara, didenda atau pun muka dicakar-cakar dengan kuku kerana tidak bertudung.


Dari dulu, Sisters in Islam ni memang banyak mengelirukan dan menyesakkan fikiran umat Islam.

Sudah tiba masanya kita menyokong PEMBUBARAN Sisters in Islam (SIS) dan Kumpulan Tindakan Bersama Untuk Persamaan Jantina (JAG), pertubuhan yang dipertikaikan pertubuhannya!



Apa kata anda??



0 comments:

Related Posts with Thumbnails