Glitter Words
Dari Mu'az bin Jabarr.a Rasulullah SAW bersabda: "Pelajarilah ilmu pengetahuan kerana mempelajarinya merupakan suatu kebaikan, mengkajinya adalah tasbih, membahaskannya merupakan jihad, mencarinya laksana ibadah, mengajarkannya bererti sedekah, memberikannya (dengan kemurahan hati) dianggap mendekatkan diri kepada ALLAH SWT, berfikir tentangnya dianggap sebanding dengan berpuasa dan muzakarah mengenainya adalah laksana melakukan ibadah solat"

Saturday, September 26, 2009

Bila beraya bersama keluarga suami tercinta...


Buat pertama kalinya aku berhari raya jauh dari famili sendiri. Sedih juga la mula-mula nak fly ke Terengganu tu tapi takpelah..Raya tetap raya jugak! Lagipun, kali ni aku beraya di sana bersama keluarga suami ku yang sangat besar! So, dalam entri ini dan entri seterusnya, aku akan kenalkan adik-adik ipar aku pada korang secara tak langsung la.:)
.
Tema baju raya aku dan suami warna pink kali ni. oh tidakkk..kami tak plan pun nak pakai sedondon. Langsung tidakk..Sebabnya, baju aku ni dah dibeli awal Januari tahun ni manakala kain baju suami aku tu dihadiahkan oleh ayahku sebelum puasa baru ni. Jadi secara kebetulan, warna baju dekat-dekat sama..dan kami pun pakai time raya la:) hehe..Ok dah, berbalik pada cerita asal.....hihi.

Huiisshhh..meriah tau raya kat rumah mertua aku. Apa tidaknya bila dah semua 10 beradik berkumpul, tambah ngan mak abah dan menantu, 5 orang...Memang meletoopppp oooo..And i'm the only menantu perempuan okey.hehe:) oya, tambah sorang lg budak kecik, anak Angah si AziM yang comeL..
.
Jadi, 10 + 5 + 2 + 1 jawabnya = 18 orang tinggal dalam rumah.

Suamiku & aku, Mak & Abah, Saodah (no.3) & Suami..di pagi raya, lepas solat raya, tunggu nak bagi duit raya..;)

Gempak jugak, lagi-lagi dengan kenakalan 2 adik bongsu ku, Ahmad & Nasuha yang suka kacau dan main-main ngan si Azim. Siap boleh buat shuffle lagi tau..aku pun ter'shuffle' sekejap..(haaa..jgn ingat i tak tahu main menatang ni okeh)..HaHahahaa..(^_^) '
.
Tapi, yang best kat rumah ni masa nak tido. Yang lelaki tido ramai2 kat ruang tamu bawah dan perempuan plak tido ramai-ramai kat atas.. Huh,apa lagi..semua bergelimpangan la time ni. Suasana macam ni biasanya dapat kat kampung, tempat lain payah nak cari kan :)

Giliran suami bergambar bersama keluarganya..Ni sebahagian je adik-adik ipar aku. Tak lengkap time ni, 4 lagi belom sampai.. (si amat nak tunjuk duit raya,padahal puasa beberapa hari je..hihi)


Raya ketiga, kami sekeluarga sambut birthday Azim.. Jadi, aku dan suami sponsor sebiji kek dan KFC combo..Best juga sambut besday budak-budak ni sebenarnya. Bukan apa, tiup lilin memang la si Azim comel tu tapi yang menghabiskan kek dan ayam2 KFC tu macik pacik nya..Hahahaa.. Azim makan sikit je.(^_^)
.
Angah tolong Azim tiup lilin sebab dia tak pandai tiup lagi..yang dia tau, main ngan pisau kek je..hehe:) comel kan?



SELAMAT HARI LAHIR SAYANGKU,AZIM!
Moga Azim menjadi anak yang soleh dan boleh bahagiakan mak ayah Azim dunia dan akhirat:) insyaAllah..
Ingat mak long dan ayah long kat Sabah ni selalu..hihi ^-^

**sambung nanti cerita berkelah time raya....

p/s: Gambar-gambar kurang jelas, diambil menggunakan kamera telepon yang kurang berteknologi tinggi. Harap maklum:)

Friday, September 18, 2009

Salam Aidilfitri....

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakaatuh..

TAHUN NI, SAYA AKAN MENYAMBUT HARI RAYA BERSAMA SUAMI DAN KELUARGA MERTUA DI TERENGGANU. DAN AKAN BEREHAT SEBENTAR DARI DUNIA BLOGGING SELAMA SEMINGGU. JADI ANAK PERANTAU LA KEJAP :) JADI....
*
*
*
*
*
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI KEPADA SEMUA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN
MAAF ZAHIR & BATIN
*
*
*
*
*
"Ya Allah, mudahkanlah kami berpergian ini, dan dekatkanlah kejauhannya. Ya Allah yang menemani dalam berpergian, dan Engkau pula yang melindungi keluarga."



.
IKHLAS DARIPADA KAMI
-Jihan & Ibrahim-

Tuesday, September 15, 2009

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

*
*
*
*
*
*
Jika anda rasa sebahagian tubuh anda tidak sesempurna yang anda inginkan, cuba renung pula nasib anak comel ini....


Jika anda rasa makanan anda tidak sedap @ tidak mencukupi, renungkanlah mereka ini..



Jika anda suka mengeluh dengan keadaan bas buruk yang anda naiki atau jalan raya yang anda lalui, cuba bandingkan dengan mereka ini..

Jika anda rasa gaji anda tidak mencukupi atau kerja anda membebankan, cubalah bandingkan dengan si dia ini...

Jika anda rasa menderita, bagaimana pula dengan budak ini?

Apakah hidup anda sudah cukup menyusahkan? Terlalu teruk hinggakan anda sudah rasa putus asa?? Apakah hidupmu lebih teruk berbanding mereka-mereka ini??
*
*
*
*
JADI...
BERSYUKURLAH KAMU!!!

Bersyukur bagi sebagian dari kita, perilaku ini cukup sering dilupakan. Bersyukurlah selalu dengan keadaan yang kita miliki, Kita memiliki panca indera dan fisik yang lengkap, itu semua adalah karunia yang sungguh tak terhingga dari Allah SWT. Banyak diantara kita yang terkadang Lupa bersyukur atas nikmat dan karunia yang diberikan oleh Allah SWT. Jangan pernah kita lupa bersyukur kepada Allah atas segala nikmat yang telah Ia berikan.

Dari Aisyah r.a. berkata bahwa, “Rasulullah SAW itu bangun shalat malam hingga kedua kakinya merekah. Lalu Aku bertanya padanya, “Ya Rasulallah, mengapa Anda melakukan hal ini padahal Allah telah mengampuni dosa-dosa Anda yang dahulu dan yang kemudian?” Beliau menjawab, “Tidak bolehkah aku menjadi hamba-Nya yang bersyukur?” (HR. Bukhari dan Muslim)

Allah SWT tidak memerlukan harta benda kekayaan dari hamba-Nya, tapi hanyalah hamba-hamba yang sentiasa mengingati dan bersyukur padaNya kerana "Dengan mengingati Allah hati kita akan merasa tenang!"

Adakah kita pasti boleh senyum sebegini jika kita ditempat si comel ini???
Sama-samalah kita renung kembali..Wallahu'alam.

Friday, September 11, 2009

Sekali lagi kita berpisah...

Wahai Ramadhan yang mulia..
.


Tinggal beberapa waktu sahaja lagi kau bakal meninggalkan kami semua. Seperti baru semalam kita bertemu dan bermesra bersama. Adakah kita akan berjumpa lagi di masa hadapan, di waktu yang lain, di tahun yang berbeza pula? Sempatkah? Adakah panjang umur kami untuk bersama-sama mu lagi nanti? Wallahu'alam..


Moga-moga kita akan sempat berjumpa kembali wahai Ramadan al-Kareem..insyaAllah.




Tuhan...

Dosaku menggunung tinggi,


Tapi rahmat-MU melangit luas.


Harga selautan syukurku,


Hanyalah setitis nikmat-MU di bumi.


Tuhan...


Walaupun taubat sering ku mungkir,

Namun pengampunan-MU tak pernah bertepi.


Bila selangkah ku rapat pada-Mu,



Seribu langkah KAU rapat pada ku...

Wednesday, September 9, 2009

Orang gemuk pun ada perasaan bah!

Ok..ok..ok...tajuk ni macam mogok pulak kan? sebenarnya tiada apa2 pun, cuma sebentar tadi saya jenguk-jenguk kat blog cik HANIS ZALIKHA (sila lawat blog dia kalo rajin), terbacalah satu entri yang sangat menarik. Cara olahan @ tulisannya simple, straight forward, bersahaja dan sangatlah sempoi:) Satu lagi, saya rasa penyampaiannya yang cik Hanis guna tu boleh tarik si pembaca @ para 'follower' muda mudi untuk terus baca.


Banyak juga manfaat dan tip-tip yang berguna la..Jom baca okeh...(^_^)


Dear Hanis,


I've been ur blog silent reader.Well, the truth is i am inspired by u so much. Cara u communicate, its really u.I can feel it. Kagum sungguh dengan cara Hanis bergaya. Memang la,kalau tak takkan jadi model kan?

Btw, wanna ask for your opinion. Hmm..macam mana ya nak tingkatkan keyakinan diri. saya rasa rendah diri.tak cantik.nak bergaya pun serba salah,dan tak yakin. boleh ke Hanis bagi tips untuk tampil yakin? psst..mungkin saya rasa saya gemuk.sebab tu tak yakin.. maybe u have tips? (*_*)


Thanks..


********************************

Wah kalau dapat email sebegini, teringat ruangan Keluh-kesah Bersama Kak Esah dalam Majalah Ujang. Tapi Kak Esah tuh annoying ar. Semua jawapan dia annoying buat orang nak bakar je page tuh. Nak bagi contoh, tak ingat secara spesifik, tapi boleh lah cipta-cipta yang lebih kurang.



Contoh surat keluhan.

Kak Esah, saya baru sahaja putus cinta dengan pakwe saya. Memang frust menonggeng. Dia tinggalkan saya untuk perempuan yang lagi kurus dan slim. Apa salah saya? Just because badan saya gempal-gempal gebu macam ini, dia jadikan alasan! Saya buntu tak tahu apa nak buat. Harap Kak Esah dapat bantu.



Contoh jawapan annoying Kak Esah.

Hai adik, ala takyah lah sampai frust menonggeng, putus cinta dengan pakwe je. Belum putus tunang, putus ikatan perkahwinan, putus jari dan sebagainya. Tapi elok jugak adik menonggeng bakar kalori, adik pun memang nak kurus sikit kan. Selain menonggeng adik boleh try meniarap, merangkak atau mengesot. Memang salah adik berbadan gebu. Sebab gebu biasanya untuk kucing je. Patutlah dia jadikan alasan, takkan nak jadikan bini. Okaylah kalau adik tak tahu nak buat apa, adik boleh lah pergi tangkap ikan atau tikus memandangkan adik ni kan kucing. Tak pun pergi volunteer nak jaga kawan-kawan kat SPCA. Harap Kak Esah telah membantu.



GILA ANNOYING TAK?! HAHA. Tapi I suka baca juga ruangan tuh. Hihi malu I.


Okay so berbalik kepada email kawan kita tadi, macam mana nak tingkatkan keyakinan diri kalau kita tidak berbadan seperti Gisele Bundchen. No, saya takkan jawab soalan dia macam Kak Esah, jangan nak annoying eh (-_-")



TIPS KEYAKINAN DIRI

Pertama, tiada siapa berbadan seperti Gisele Bundchen, even kalau Gisele beli magazine yang ada gambar dia pun dia terkejut badan dia macam itu. Keep that in mind and be happy.



Kedua, personaliti over physicality! Yang penting personaliti kita harus menarik, tak guna kalau muka gorgeous badan gorgeous tapi suka cakap pasal cuaca. Kalau suka sangat cakap pasal cuaca, pergi duduk dekat warung-warung kat Taiping betting hujan pukul berapa nak turun dengan apek-apek kat situ.



Ketiga, substance! Jangan cakap crap je (macam saya T_T), kenalah berilmiah sekali-sekala. Bila kita berpengetahuan, orang suka nak dengar what we have to say. People look up to you, and hang on to your every word. Tambah pengetahuan dengan membaca yeay! Oh Hanis suka baca Yahoo! Featured Articles sebab selalu tertipu dengan tajuk dia yang catchy T_T



Keempat, jangan pakai selekeh. Kalau orang yang selekeh terlebih confident pun annoying jugak.



Kelima, confidence is not about being full of yourself okay. Listen to what others have to say. Dalam banyak-banyak orang yang bersosial dengan saya, saya suka yang jenis bagi kita jalan nak cakap, ambil pendapat kita dengan serius, tapi still boleh gelak kepada benda yang patut gelak, sekali pun benda itu bodoh.



Keenam, kalau orang pandang kita, hargai. Jangan takut. Jangan sibuk fikir, "eh mesti dia tengok hidung aku yang besar nih". Instead go for "hmm dah agak dah buat selendang/rambut/mekap stylo macam nih, orang akan terpegun." Walaupun hidung kamu memang besar.



Ketujuh, perihal bentuk badan, kalau tak yakin dengan bentuk badan, cari jenis baju yang sesuai dan menonjolkan kecantikkan kamu. Stick to it if you have to. Biar sama style sepanjang zaman dan tak ikut fashion ke apa, janji selesa dan cantik dan beri kamu keyakinan! YA!



Kelapan, jaga kebersihan, selalu check bahu kot-kot ada kelemumur. Beli Head&Shoulders, pakai kat rambut ngan bahu sekali. Check kot2 nafas berbau. Check kot2 bulu telinga perlu trim (ni laki je kan? Dan kucing).



Kesembilan, takyah nak please/puaskan hati semua orang. The truth is,

"Kita tak boleh buat semua orang suka kita, sebab kita pun tak suka semua orang. Kan?" Hanis Zalikha.



Haha cute, konon-konon nak buat quote. Okay pastu selalu ingatkan diri sendiri yang kita ni cute. Eh tak tak. Itu perasan.



Whatever it is, just be true to yourself and jangan body concious sangat. Nobody is perfect, even Barbie pun ada basikal untuk dia jaga bentuk badan (-_-")

Saturday, September 5, 2009

Takziah Ainon~

Assalamualaikum...

Tepat jam 9.13 malam, selepas balik dari solat terawih sebentar tadi, aku terima kiriman SMS dari adikku Najihah, katanya "Mak Ainon dah meninggal. Al-fatihah." Sungguh aku terkejut, sebak menerima SMS sedemikian. Ya, apatah lagi Ainon ini kawan baik adikku sejak dari matrik UIA.

Takziah kepada Nurainon @ Enon di atas pemergian ibu mu. Ketahuilah Allah Maha Penyayang dan DIA lebih menyayangi ibumu! Tabahkan hatimu dik. Moga Allah memberi kekuatan iman, kecekalan dan ketabahan hati kepadamu sekeluarga di bulan mulia, bulan penuh keberkatan ini! Al-Fatihah..~


Kini mawar itu kian layu,

Perlahan dimamah arus usia,

Gugur sudah si ayu kelopaknya,
'
Hilang sudah lambaian daunannya.


Segamit memori ku kenangi,

Setulus kasih ku dambai,

Potret wajahmu ku tatapi,

Sebuah kehilangan yang tiada ganti...
.
(sajak oleh ~tinta lughahwi~ )


Wednesday, September 2, 2009

Saya dah ada baby..

Huh? betul ka jihan? isshh..belom lagi laa..:) saja buat tajuk gempak.haha. Ya, hari ni genap 9 bulan dan 6 hari kami mendirikan rumahtangga. Kalo orang yang mengandung pun mesti dah beranak kot sekarang ni kan.:) Tapi, kami belum punya rezeki lagi.
.
"Eh,takda isi lagi ke?","Kenapa takda lagi ni? Ada masalah ke?", "Bah cepat2 lah kasi ada tu.." dan macam persoalan lagi yg selalu dituju pada aku. Mula-mula tu agak terkilan jgk la,kecik hati pun ada. Tapi alhamdulillah, aku punya suami dan emak yang benar-benar membantu aku hadapi semua ni. Jadi, lama-kelamaan telinga aku dah lali dengan semua persoalan ni.
.
Ishh..ishh..nak buat mcm mana kalo dah takda rezeki lagi. Kau buatlah macam mana pun, kalo Yang Maha Pencipta kata belum masanya lagi,belum rezeki kau lagi, maknanya takda la tu. DIA itu kan Maha Adil! DIA tahu apa yang terbaik untuk hambanya. DIA maha mengetahui apa yang kita tidak tahu! Yelah, siapalah yang tak nak anak bila dah kahwin kan? Anak-anaklah harta kita paling berharga!.
.
Apa-apa pun, jom layan gambar-gambar budak kecik ni...sangat comeeeeeelll...:)
.
Bestnya kalo dapat belai jari-jari comel si anak kecil...bak kata pepatah, selembut belaian ibu:)

apatah lagi kalo dapat baby secomel ini kan:)? mesti kembang bila orang puji anak awak comel la..hihihi (tapi jgn smpi riak pulak)


walaupun dah seharian letih bekerja, balik rumah mesti penat tu hilang bila kita bersama si kecil..


time makan mesti si kecik ni comot tapi dia sangat comel...(^_^)


haaa..lagi comel bila si kecil tido menonggeng macam ni..eee,geramnya:)!

*
*
*
*
*
Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Banyakkan bersabar ye,bang. Doakan kami ye kawan-kawan :)
.
"Wahai Tuhan kami, berolah kami beroleh dari isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang yang (mahu) bertaqwa. Amin."
Tetibajeni: Iskk..tiba2 plak kuar air mata ni..(-_-)~




Related Posts with Thumbnails