Dari Mu'az bin Jabarr.a Rasulullah SAW bersabda: "Pelajarilah ilmu pengetahuan kerana mempelajarinya merupakan suatu kebaikan, mengkajinya adalah tasbih, membahaskannya merupakan jihad, mencarinya laksana ibadah, mengajarkannya bererti sedekah, memberikannya (dengan kemurahan hati) dianggap mendekatkan diri kepada ALLAH SWT, berfikir tentangnya dianggap sebanding dengan berpuasa dan muzakarah mengenainya adalah laksana melakukan ibadah solat"

Sunday, January 23, 2011

++ Today's Du'a (دعا) ++



JOM KITA BERDOA SELALU :)!


Disiplinkan anak perlu ketegasan ibu bapa!


ANAK cemerlang sama ada dalam pelajaran, ko kurikulum dan sukan adalah mereka yang disiplin.

Ramai ibu bapa gagal mendisiplinkan anak mereka dan tidak sedar pentingnya perkara itu.

Mendisiplinkan anak memerlukan ketegasan, komitmen dan kebiasaan ibu bapa sendiri. Apabila kita tegas dan anak tahu yang kita serius, mereka akan akur dan berusaha mematuhinya.

Apabila kita berdisiplin, mudahlah anak mencontohi. Usah menjadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan betul sedang diri sendiri tidak betul.

Berikut beberapa perkara yang perlu dititikberatkan dalam mendisiplinkan anak:


- Pastikan mereka sampai awal ke sekolah. Ada ibu bapa tidak ambil kisah perkara ini, akhirnya anak didenda pengawas dan sekolah. Ini pasti mengganggu emosi anak dan lama kelamaan, mereka belajar ponteng kerana takut atau malu masuk ke sekolah kerana lambat.

- Jejaki anak anda selepas sekolah. Kebanyakan sekolah harian, waktu persekolahan tamat tengah hari sedangkan ibu bapa bekerja hingga 5 petang. Dalam masa beberapa jam tanpa kawalan itu, anak boleh lakukan pelbagai perkara. Jika terpengaruh dengan rakan jahat, rosaklah akhlak mereka. Sesekali lakukan pemeriksaan mengejut dengan balik ke rumah awal untuk pastikan aktiviti anak. Cuba jejaki di mana anak kita berada dan siapa kawan mereka. Ini membolehkan anak tahu kita ambil tahu dan sayangkan mereka.

- Pastikan mereka hadir di sekolah, kelas tuisyen dan kelas agama. Sibukkan diri anak selepas waktu persekolahan dengan menghantar mereka ke kelas tuisyen dan kelas agama. Ini membolehkan kita tahu di mana mereka. Kita perlu semak dengan guru tuisyen dan agama sama ada anak kita hadir atau tidak. Jangan percaya bulat-bulat apa yang disampaikan anak kepada kita.

- Semak beg dan laci anak. Sesekali cuba semak beg dan laci anak dan tengok apa ada di dalamnya. Mereka mungkin memiliki sesuatu yang bukan milik mereka. Mereka mungkin menyimpan sesuatu yang tidak sepatutnya disimpan seperti video lucah atai cuba merahsiakan sesuatu daripada pengetahuan kita. Langkah awal adalah langkah pencegahan yang boleh menyelamatkan mereka.

- Pastikan mereka siapkan tugasan dan kerja sekolah. Namanya pun bersekolah jadi pasti ada kerja dan tugasan guru beri. Jangan terlalu percaya apabila anak berkata tiada kerja rumah diberikan guru. Lama-kelamaan anak terbiasa dengan tidak menyiapkan kerja sekolah. Ini akan membuatkan mereka tidak faham apa yang dipelajari dan keputusan peperiksaan merosot.

- Aturkan masa belajar dan masa rehat. Didik mereka konsep pengurusan masa. Mereka perlu tahu waktu belajar, main, menonton tv, berinternet, beribadah dan santai. Tanpa panduan ibu bapa, sukarlah untuk anak mengaturnya. Sebab lain anak lain perangainya.

- Latih anak dirikan solat di awal waktu. Disiplin anak bermula dengan bagaimana mereka mengerjakan solat. Jika suruhan Allah dilewatkan dan diabaikan, sukar mereka mematuhi suruhan manusia. Biasanya anak memberatkan akan kepentingan solat ini. Lama kelamaan ia akan menjadi kebiasaan.

- Dalam mendisiplinkan anak, ibu perlu adil antara seorang anak dengan yang lain. Jangan anak A perlu berada di rumah sebelum jam 6 petang tetapi anak B, dia balik jam 7, kita masih mendiamkan diri. Sikap ibu bapa itu menyebabkan anak mungkin menunjukkan sikap protes.

- Dalam mendisiplinkan anak perlu ada keseragaman antara ibu dan bapa. Jangan arahan dan peraturan yang diberikan ibu berbeza. Ibu kata masuk tidur jam 10 malam tetapi si ayah suruh tidur jam 11 malam. Mana satu yang anak nak ikut? Akhirnya mereka ikut masa mereka sendiri.



Wallahu'alam..:).




sumber: myMETRO

Related Posts with Thumbnails