Dari Mu'az bin Jabarr.a Rasulullah SAW bersabda: "Pelajarilah ilmu pengetahuan kerana mempelajarinya merupakan suatu kebaikan, mengkajinya adalah tasbih, membahaskannya merupakan jihad, mencarinya laksana ibadah, mengajarkannya bererti sedekah, memberikannya (dengan kemurahan hati) dianggap mendekatkan diri kepada ALLAH SWT, berfikir tentangnya dianggap sebanding dengan berpuasa dan muzakarah mengenainya adalah laksana melakukan ibadah solat"

Wednesday, October 28, 2009

Janganlah hendak mencari yang lebih baik jika anda sudah menjumpainya!

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

Sekadar berkongsi ilmu..~

S.I.S yang keliru lagi mengelirukan?


Dalam usrah HELWA Abim Sabtu lepas, banyak juga isu-isu semasa yang dikongsi dan dibincangkan bersama. Aku tertarik apabila Cikgu Rosnih, Pengerusi Helwa, ada menyebut pasal Sisters in Islam (SIS), satu pertubuhan bukan kerajaan.


Nama-nama besar seperti Zainah Anwar, Nori Abdullah dan Marina Mahathir sering memberi pandangan yang sedikit sebanyak mengelirukan umat Islam dan mungkin diri sendiri juga. Secara umumnya kita mengetahui, ketiga-tiganya adalah 'pendukung kuat' pertubuhan ini yang prinsipnya mempertahankan kebebasan hak individu. Dan dalam BAR council pun, ramai peguam-peguam melayu yang join SIS..ishh..~


Dan bercerita tentang SIS ni, banyak isu yang berkaitan dengan agama Islam atau undang-undang Syariah Islam yang mereka cuba selewengkan. Ada seorang peguam yang bermati-matian menentang hukuman sebat ni dan dia siap bagi ayat Quran lagi, ayat yang diturunkan sebelum arak diharamkan. Dia juga berkeras mengatakan bahawa minum arak itu tidak haram selagi kita tak mabuk..(Huh, apakejadahnya?? Ishh...belajar dah tinggi dah. Ke awak tido je dalam kuliah, wahai peguam oi? Ataupun, sijil awak tu sijil beli je??!)


Begitu juga di laman web 'Sisters in Islam', segala pandangan yang dinyatakan di sini tidak dikukuhkan dengan dalil-dalil yang boleh menyokongnya malah mereka hanya menyertakan jenis surah dan kedudukan ayat sahaja. Tidak diurai pula, tafsir atau maksud sebenar di sebalik ayat-ayat tersebut.


Ingat!! Dalam disiplin ilmu, apa jua jenis ilmu yang kita pelajari, kita mesti sandarkan kepada rujukan, fakta-fakta serta huraian yang terperinci (in detailed) tentang sesuatu isu, dan ini tidak didapati dalam kenyataan dan pandangan mereka ini. Apa yang dilontarkan oleh Sisters in Islam ini hanyalah buah fikiran mereka yang berlandaskan emosi semata-mata.


Dan yang peliknya SIS ni, setelah melemparkan segala kritikan, tohmahan dan bantahan ketidakpuasan hati, tidak pula mereka memberi sebarang saranan, idea atau cadangan bagi memperbetulkan ketidak adilan yang merka anggap ini, berlaku terhadap wanita.


Contohnya, dengan rasa tak bertanggungjawab, mereka menyifatkan undang-undang Syariah iaitu hukuman sebat bagi orang Islam yang minum arak sebagai zalim. Dakwaan yang tak sepatutnya terpancul dari mulut orang Islam itu telah menyebabkan masyarakat jelek, meluat terhadap Sisters in Islam yang membawa agenda Barat dalam hal berkaitan wanita di negara ini.


Mengapa mereka mahu mempertahankan 'kehalalan' arak itu padahal arak itu adalah ibu kepada segala kejahatan dan kemaksiatan??


Dan mengapa SIS menyatakan bahwa keimanan seseorang itu dikuatkuasakan dengan cara kuku besi?? Jika benarlah, tentu Zainah Anuar, Marina Mahathir dan Nori Abdullah menjadi kelompok pertama yang akan dipenjara, didenda atau pun muka dicakar-cakar dengan kuku kerana tidak bertudung.


Dari dulu, Sisters in Islam ni memang banyak mengelirukan dan menyesakkan fikiran umat Islam.

Sudah tiba masanya kita menyokong PEMBUBARAN Sisters in Islam (SIS) dan Kumpulan Tindakan Bersama Untuk Persamaan Jantina (JAG), pertubuhan yang dipertikaikan pertubuhannya!



Apa kata anda??



Monday, October 26, 2009

Sorry..still In progress~

Peningkatan mutu kualiti blog ini masih dalam progres lagi. Mohon maaf atas segala kesulitan memuat turun blog ini.
Harap bersabar ya. Sabar itu separuh dari iman :)!
Sekian,terima kasih.

Saturday, October 24, 2009

I'm going to Korea..:)

~ ALHAMDULILLAH ~
Last week, Mrs. Lim, the KK branch Manager of Public Mutual, congratulated me because I am already QUALIFIED for the Korea Trip Incentive 2009.
*
*
*
*
THANK YOU ALLAH!
For all the strength and opportunities that You give to me.
*
*
Thank you, mak! Thank you, ayah!
Thank you, abang!
For your never-ending support, this accomplishment would be impossible without your presence. I love you all!
*
*
Thank you to my upline, En. Azkari Munif!
For introducing Public Mutual to me and for not stopping in keeping me inspired..:)
*
*
And the BIGGEST thank you
to all my clients for not stopping in believing me as your unit trust consultant! May Allah bless all of us:)
*
*
And again,
THANK YOU ALLAH ^_^
(Actually, I was aiming to get the Dubai trip..insyaAllah. Need lotsa hardwork! Time is running up.~)

Sunday, October 18, 2009

I didn't get flowers for my convocation but..

Ya,still talking about my convocation bah! Boring eh? Baru dapat update hari ni setelah beberapa hari broadband CELCOM ni buat hal. Sangat menyeksakan oo,bayar je tiap-tiap bulan tapi selalu je bermasalah.huhu. (aishhh..kalo aku buat aduan kat HQ dorang, agak-agak dorang kasi ke aku guna service dorang F.O.C?? bestnya kalo betul.. haahaha;)
.
Okay2, tipu la kalo aku kata aku tak dapat bunga langsung pada hari kejadian. Sebenarnya, aku sendiri yang tak nak bunga sebab susah nak bawa balik ke Sabah nanti. Bila naik kapal terbang, jakun dan jeles pulak penumppang lain..ecehh..perasan jak aku ni. Hahaha..;) Baiklah.. Aku dapat sejambak je, dari adik aku Jihah. Aku sebenarnya dah banyak kali bagi 'sign' kat suami aku, tapi last2 adik aku ni bagi dulu..So, selamat duit abang ye:)? Gurau je,bang..hehehe..Ni dia, aku posing ngan bunga tesebut. Ros kuning + ros merah = canteekk!

Haa..kan aku dah kata cantik. Tapi sayangnya,aku tinggalkan si cantik ni kat hotel,kat bilik ayah aku sebab payah nak bawa balik. bye-bye darlingg..;(
`
ok. dah hepi balik..posing jap ngan suami..:)


Hadiah kedua aku dapat ialah beg Polo ini..fresh from the oven tau. Hadiah dari mak. Beli kat Sogo, first time tengok terus jatuh cinta nih..kebetulan, akak salesgirl (ke saleswoman?) tu kata beg ni paling latest.baru je sampai dan baru je dia keluarkan dari kotak oo..:)



Hadiah ketiga yang aku dapat ialah F.O.C dinner buffet kat Legend Hotel..ya, ayah yang sponsor, tu sebab free, tak yah keluar duit sesen pun makan kat sini. Dan, service kat sini sangat bagus. Credit to the waiter and the manager ;)

Hadiah seterusnya, dari suami tersayang..:) Jubah seluar yang dibeli di Festival Konvokesyan UIA (Convest). Kat sini mmg murah, payah nak dapat harga jubah ni kat Sabah. Mula-mula aku pilih warna kelabu, tapi disebabkan saiz baju itu betul-betul tunjuk body aku..so, aku tukar la ke saiz lain dan warna merah @ maroon :) jubah maroon tu aku pakai dalam gambar bawah ni.

Last but not least..a BIG thank you to Ayusz dan Kak Nadh sebab bagi surprise kat Jihan. Unexpected oo..ingat waitress tu salah meja hantar kek, tengok2 ada nama Jihan sekali. weeee...i loike :)!


Ni hadiah dari Ayusz untuk aku dan Kak Nadh..tima kaceh Ayusz sayang:)

Kami bertiga jak..meeting+eating+gossiping+'gambar'ing..hehe.
*
*
*
*
THANK YOU ALLAH!

Thursday, October 15, 2009

25th IIUM CONVOCATION


11.10.09 (Ahad)

Secara rasminya aku mendapat Ijazah Sarjana Muda Ekonomi (Kepujian) setelah hampir setahun menantinya.


Alhamdulillah..syukur pada Allah di atas segala kekuatan dan peluang yang diberikan pada diri ini sepanjang 5 tahun berada di bawah bumbung UIAM ni. Pejam celik pejam celik dah konvo pun.


Ucapan jutaan TERIMA KASIH yang tak terhingga buat Patimah Ali (mak) & Sapawi Hj.Ahmad (ayah) yang sentiasa menyokong anakmu ini untuk terus menimba ilmu hingga ke peringkat tertinggi. Terima kasih mak, ayah, atas segala nasihatmu, pengorbananmu serta kasih sayangmu yang diberikan dari mula Ann menjejak kaki di UIA ni. Semoga Allah merahmati dan memurahkan rezeki pada Mak & Ayah! Hanya Allah sahaja yang tahu betapa besarnya pengorbanan Mak & Ayah!
`
Jutaan TERIMA KASIH juga buat suamiku yang sentiasa menjadi bahu untukku bersandar dan sentiasa memberi sokongan yang tak terhingga tatkala aku hampir berputus asa. Betapa bertuah dan beruntungnya diri ini menjadi milikmu! I LOVE YOU SO MUCH, Muhammad Ibrahim Mohd Nasir! Terima kasih ku tujukan jua buat pengkritik dan penyokong setiaku, Abg.Wan, KadeK, iLah dan SyafiQ.
.
Buat Wanie, Fiza, Mardiah, Ainna dan Sofie...kalian terlalu berharga buat diri ini. Terlalu banyak kenangan pahit manis, suka duka, ketawa dan air mata kita kongsi bersama. Terima kasih kerna banyak membantu diri ini untuk bangkit semula selepas 'kejatuhan' dulu itu. Aku pasti akan merindui kalian! Entah bila kita boleh berkumpul lagi macam dulu-dulu kan? Moga persahabatan kita kekal hingga ke syurga. insyaAllah!
.
Dan buat teman-teman sekuliah, sepersatuan, sekelab dan seperjuangan yang ku kenali, terima kasih kerana mewarnai dan menyerikan diari hidupku. Mohon maaf andai ada tersalah kata, tersilap bicara. Aku doakan yang terbaik buat kita semua, dunia dan akhirat. Amin~

mak kepenatan dan tak berapa sihat time ni..rehat dulu la.

ayah dan kadek..duduk kejap kat Babush (kedai pak Arab) sebelum solat Zohor


matahari yang terik menyebabkan semua mata jd sepet bila amik gambar..hehe.




on the way to the main hall..


mamarazzi suka betul amik gambar aku..haha;)


Terima kasih mak ayah, abang dan kadek..


with my only sibling yg dapat datang pi konvo..takpa la.asal ada.hihi;)

with my dearest husband..abang tgk mana tu haa;)?


with my mom..kasih sayang dan pengorbananmu tiada ganti!

suasana sebelum masuk dewan..bising oo mcm tak jumpa 10 tahun..hihi;)


dalam dewan dah ni..amik gambar senyap2 sbb tak boleh bawa kamera. so guna handphone je;)


Finally..Tahniah buat diri aku sendiri:)!


Thursday, October 8, 2009

Waktu Gempa di Padang SAMA dengan Ayat-ayat Quran!

Bismillahiraahmanirrahim...


Allahummasolli'alamuhammad wa'alaalimuhammad..


Gempa dan Ayat-Ayat Allah Swt

Segala sesuatu kejadian di muka bumi merupakan ketetapan Allah Swt. Demikian pula dengan musibah bernama gempa bumi. Hanya berseling sehari setelah kejadian, beredar kabar—di antaranya lewat pesan singkat (SMS)—yang mengkaitkan waktu terjadinya musibah tiba gempa itu dengan surat dan ayat yang ada di dalam kitab suci Al-Qur’an.

“Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur’an!” demikian bunyi pesan singkat (SMS) yang beredar.

Siapa pun yang membuka Al-Qur’an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayat-ayat Allah Swt tersebut:

17:16 (QS. Al Israa’ ayat 16):
“Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”

17:58 (QS. Al Israa’ ayat 58):
“Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”

8:52 (QS. Al Anfaal: 52):
"(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”

Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.



sumber: eramuslim


RENUNGKAN BERSAMA DAN AMBIL IKTIBAR!

Tuesday, October 6, 2009

Oh Konvokesyen ku...~


Oh Konvokesyen...
Akhirnya engkau tiba jua
Lama benar aku menantinya
Bertemu rakan-rakan sekuliah
dahulu kala
Untuk bergambar dan bergumbira
Kita semua di UIA sana..:)

(ini jubah graduan UIA yang lama..sekarang dah tukar sejak tahun lepas)

I WILL BE IN KUALA LUMPUR FOR A WEEK, TILL 13th OCTOBER..
CONVOCATION + VACATION :)







Sunday, October 4, 2009

Duhai cintaku yang jauh..~




Peluklah diriku dan jangan kau lepaskan ku

Dan jangan kau lepaskanku darimu..

Ku takkan pernah tertawa..

Ku takkan pernah bahagia..

Ku takkan pernah merasakannya..

Bila kau tak di sini..

Ku takkan pernah tertawa..

Ku takkan pernah sempurna

Ku takkan pernah merasakanmu

Bila kau tak di sini..

RINDUNYA KAT ORANG TU :(!!!




SEMOGA MUDAH SEGALA URUSANMU DI SANA DENGAN IZIN ALLAH:)
BUAT YANG TERBAIK YE, BANG!




Related Posts with Thumbnails